Met veel trots presenteert Scouting Willen-Alexander haar nieuwe website

De afgelopen maanden is op diverse momenten naar voren gekomen dat onze website toe was aan een vernieuwing. Tijdens de afgelopen groepsraad is er groen licht gegeven om de website te gaan vernieuwen.

 

Waarom wordt de website vervangen?

Een aantal jaren terug is de website ontworpen door onze secretaris Jeroen Verkleij. Om de groep niet te belasten met extra kosten is de website op zo'n manier opgezet dat deze aangeboden kon worden vanaf de hosting die hij vanuit de provider tot zijn beschikking had. De website heeft ons dan ook altijd prima geholpen om de informatie zo makkelijk mogelijk aan te kunnen bieden aan (toekomstige) leden. De afgelopen periode is naar voren gekomen dat er toch een behoefte was voor vernieuwing.
Zo was er onder andere de wens om met meerdere personen de website te kunnen onderhouden zodat niet één persoon al het werk continu hoeft te doen. Immers samen sta je sterk.
Een andere wens om te beschikken over een eigen domeinnaam waar we niet alleen voor de website gebruik van maken maar bijvoorbeeld ook onze e-mailadressen.
Daar naast heeft de tijd natuurlijk niet stil gestaan en zijn de beschikbare technieken de afgelopen jaren flink veranderd.

 

Van idee naar een nieuwe website

Het vervangen van de bestaande website is natuurlijk niet iets wat je zomaar even doet. Nadat er in de groepsraad een akkoord kwam voor een de nieuwe website is er gekeken naar welk hostingbedrijf het beste aansloot bij onze wensen. Natuurlijk was daarbij wel de wens om dit met een zo beperkt mogelijk budget te realiseren. Na het juiste bedrijf gevonden te hebben kon er begonnen worden met de nieuwe website

De afgelopen weken is Ronald druk bezig geweest met het ontwerp en de realisatie van de nieuwe website en de aanvullende diensten, eerst op papier en later ook online.

De nieuwe website is zo gebouwd dat iedere speltak zelf zijn eigen gedeelte van de website kan onderhouden. Waar de beheerlast van de website eerst bij één persoon lag wordt dit nu verspreid onder meerdere vrijwilligers. Voor het algemene beheer van de website is de functie van webmaster opgericht. Deze functie wordt ingevuld door Ronald Sloot.

 

Niet alleen een nieuwe website maar ook nieuwe e-mailadressen

Onder andere omdat we in het verleden niet de beschikking hadden over een eigen domeinnaam is er destijds voor gekozen om gebruik te maken van Gmail. Dit had alleen wel tot nadeel dat de e-mailadressen vrij lang waren. Nu de groep over het domein scoutingharmelen.nl beschikt zijn ook onze e-mailadressen vernieuwd. De speltakken beschikken nu over een e-mailadres, maar ook de verschillende functies binnen de groep zijn voorzien van een adres binnen ons domein. Daarbij is het e-mailadres . In het geval van de voorzitter is dat dus .

Mocht je per ongeluk een e-mail versturen naar een oud e-mailadres, dan is dat geen probleem. E-mails die binnenkomen op een van de oude adressen worden namelijk automatisch doorgestuurd naar het nieuwe adres. Natuurlijk is het wel wenselijk dat de e-mails vanaf heden gericht worden aan de nieuwe e-mailadressen.

Het is daar naast ook mogelijk om vanuit de contactlijsten direct een e-mail te versturen. Klik op een link hier onder om naar de contactlijsten te gaan.

 

De nieuwe website en de Scouting App

Recentelijk hebben wij onze Scouting App gelanceerd. De Scouting App en de website zijn aan elkaar gekoppeld. Een groot voordeel van deze koppeling is bijvoorbeeld dat de roosters met de opkomsten per speltak maar op één plek bijgehouden hoeven te worden. Wanneer het opkomstenrooster op de website aanpassen dan is deze aanpassing ook direct zichtbaar binnen de Scouting App.

 

Opkomstenroosters automatisch in je eigen agenda

Met de komst van de nieuwe website is het mogelijk om het opkomstenrooster van één of meerdere speltakken automatisch in je agenda verschijnen. Door jezelf te abonneren op een opkomstenrooster van je keuze komt deze in je agenda beschikbaar en wordt deze automatisch bijgewerkt indien er een aanpassing wordt gemaakt in het opkomstenrooster.

 

Koppeling tussen onze website en Scouting Nederland

Scouting Nederland maakt het voor groepen mogelijk om met behulp van een door hun ontwikkelde techniek gebruik te maken van de login van Scouting Nederland. Hierdoor hoef je maar één keer in te loggen voor de verschillende Scouting websites.

Deze functionaliteit maakt het voor onze website mogelijk dat je jezelf in de toekomst digitaal aan en af kunt melden voor de verschillende activiteiten. Vrijwilligers krijgen op basis van deze techniek toegang tot bestanden welke hun ondersteunen bieden in de uitvoering van het Scouting spel.

De eerste keer dat je op onze website jezelf aanmeld zal er toestemming gevraagd worden of je akkoord gaat met het gebruik van de techniek waarbij er automatisch een account wordt aangemaakt op onze website op basis van je Scouting Nederland gegevens. Je gegevens komen daarmee niet op de website van Scouting Willem-Alexander te staan er wordt alleen toestemming gegeven voor het gebruik van de techniek en de toegang tot jouw naam en e-mailadres.

 

Afmelden voor een opkomst

In het eigen stukje van de website voor iedere speltak staat een knop "Afmelden" in de menubalk. Via dit formulier kun je jezelf afmelden voor een opkomst. Na het invullen van alle gegevens en het klikken op de knop onder aan het formulier wordt jouw afmelding verstuurd naar de leiding van jouw speltak.